Na meer dan een maand verder heb ik tot nu toe 12 simulator sessies en 3 vluchten gehad en begint het gevoel voor een IR route zeer goed te komen. Het vliegen zelf gaat redelijk goed, natuurlijk is er geen enkele vlucht perfect, maar hier wordt hard aan gewerkt om zo er zo dicht mogelijk bij te komen.
Een vlucht bestaat uit een departure (vertrek) vanuit Oxford, een cruise, soms over airways, een arrival & approach in een ander vliegveld, een go around met gesimuleerde engine failure, een diversion (uitwijking) en bij een ander vliegveld een hold met nog een approach. Het is me opgevallen dat de meeste dingen die we vliegen procedures zijn, en deze kan je tot een bepaalde hoogte leren.
Bij mijn laatste vlucht vloog ik naar Birmingham via airways. Het weer was typisch engels en dit brengt verschijnselen zoals icing (ijs op het vliegtuig tijdens het vliegen mee). Als je door het wolkendek klimt en het is redelijk koud, dan vormt er zich allemaal ijs op het toestel. Hiervoor hebben we een checklist en die hebben we verscheidende keren geoefend in de simulator. Het is toch wel heel vet om dit in het echt te zien op je vleugels en dan de de-icing boots te gebruiken. Dit zijn een soort ballonnen die opblazen op de randen van de vleugel. Je ziet dan al het ijs van de vleugels af vliegen als je deze gebruikt.
Op de airways zit je op dezelfde radio frequentie als het commerciĆ«le verkeer, dus je hoort callsigns zoals KLM, Air France, Lufthansa, British Airways. Bij Birmingham op approach kwam er een kist van KLM aan achter mij wat toch wel heel vet is alleen kon ik niets zien. Bij het vliegen hier hebben we namelijk allemaal schermen voor ons raam zodat wij niet naar buiten kunnen zien. Onze instructeur ziet echter alles buiten, zodat hij andere vliegtuigen in de gaten kan houden. Deze schermen zijn er om op instrumenten te vliegen, we vliegen namelijk niet altijd in de wolken, zoals op de foto’s te zien zijn.
Ik vind het vliegen hier heel vet, het enige nadeel is dat het weer soms te slecht is om te vliegen (te weinig horizontale zicht, wolken te laag, te harde winden) ook al vliegen we op instrumenten.
Frost /ijs voor de vlucht
Deicing
De schermen waardoor je niets kan zien buiten.
cloudsurfing
Oxford Airport
ijs dat tijdens de vlucht is opgebouwd op de antenne.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten