De opleiding


Ik ga mijn opleiding via EPST (European Pilot Selection and Training) volgen. EPST is gevestigd in Utrecht. Op het kantoor van de EPST worden selecties gedaan,en vindt ook de MCC/AJFC training aan het einde van de opleiding plaats.
Oxford
EPST besteedt de basisvliegopleiding uit aan de Oxford Aviation Academy. Deze school is in de jaren 60 tot standgekomen en is gevestigd op het vliegveld van Oxford, dat vlak bij het plaatsje Kidlington ligt. In Oxford ga ik in de eerste zeven maanden alle theorie leren.
oxford
In die tijd ga ik van alles leren dat te maken heeft met hoe een vliegtuig kan blijven vliegen, systemen en instrumenten in een vliegtuig, de menselijke factor in het vliegen, het weer, communiceren, navigeren, plannen van vluchten, balanceren van een vliegtuig, operationele- en vliegprocedures en luchtvaartwetten. In totaal moeten hier 14 examens voor gemaakt worden, in twee fasen van 7 vakken.
Goodyear
Nadat de theorie is afgerond, vertrek ik naar de Verenigde Staten. In Goodyear, een voorstadje van Phoenix, Arizona, ga ik beginnen met het praktische gedeelte van de vliegopleiding. Deze tijd wordt afgesloten met het halen van het CPL (commercial pilot’s licence). In totaal ga ik ongeveer 120 vlieguren maken in de VS.
Goodyear
In de VS ga ik beginnen met het beheersen van het vliegtuig. Hier komt het maken van bochten, stijgen, dalen, opstijgen en landen aan bod. Daarna ga ik leren om te navigeren op zicht, door middel van herkenbare punten op de grond (steden, wegen, rivieren, etc).
Tijdens de periode in de VS word ik getraind op twee verschillende typen vliegtuigen:de Piper Warrior (of Archer) en de tweemotorige Piper Seneca.
Nadat ik alles in de VS heb afgerond, ga ik terug naar Oxford voor de Instrument Rating, waarbij geleerd wordt om te vliegen en navigeren op instrumenten, waardoor het mogelijk is ook met slecht of geen zicht te vliegen. Ook komt bij de terugkeer in Europa extra aandacht aan de andere manier van radio-communicatie met de luchtverkeersleiding.
Van het volgende filmpje kun je een goede indruk krijgen hoe de tijd van mijn opleiding eruit gaat zien:
MCC / AJFC
Nadat alles in Engeland is afgerond, ga ik terug naar Nederland voor de MCC / AJFC (Multi Crew Cooperation /Airline Jet Foundation Course). Dit wordt bij EPST in Utrecht gedaan. Hier ga ik kennis maken met de standaardprocedures voor het vliegen van een verkeersvliegtuig. In deze cursus wordt op een Boeing 737-800 simulator gevlogen. In totaal gaat dit mij 18 maanden kosten.