Op instrumenten vliegen en navigeren dus. Voorlopig is het gedaan met het zicht naar buiten, op visuele landingen na. In Amerika hebben we hier ook al mee geoefend. De test die ik af moet leggen aan het einde van dit traject is een soort mix van PT4 en het CPL examen, alleen dan op de Seneca, waarvan we nog een motor uit en aan zullen zetten en een emergency gaan simuleren. Een enorme uitdaging dus :D
De IR gaat 12 weken duren, er zijn op dit moment vrij weinig mensen die vliegen in Oxford, dat betekend dat we iets eerder klaar kunnen zijn, alleen moet het weer meewerken. Als ik nu naar buiten kijk zie ik sneeuw, dus vliegen in de Seneca wordt het eerst even niet.
In deze 12 weken gaan we 50 uur vliegen, waarvan 30 op een simulator. In deze 12 weken leren we heel strak vliegen, 100 voet (30 meter) afwijken van je hoogte is het limiet voor de IR. Dit zal dus redelijk hard werken worden om zo strak mogelijk te vliegen, niet alleen qua hoogte, maar ook qua tijd en heading op bepaalde legs zijn er kleine marges.
Lekker (koud) weertje.
De eerste week in Oxford draaide helemaal om First Officer Fundementals. Dit hield kort gezegd in wat een First Officer doet, wat zijn verantwoordelijkheden zijn etc. Ook de persoonlijke eigenschappen kwamen hierin naar voren; een goed teammember/leider, assertief zijn, maar ook meer gericht op een maatschappij: een rolmodel zijn.
Verder was er nog een stukje ver hoe een maatschappij in elkaar zit qua management, bepaalde strategieƫn van maatschappijen, low-cost vs luxury.
Als laatste kregen we nog een presentatie hoe je een CV voor een airline op moet stellen, met de kans om interview training te doen bij Oxford, zodra je je IR hebt gehaald.
Dit alles was erg interessant en belangrijk, maar eerst moeten we ons richten op de IR. Waar de we de volgende week 2 dagen introductie van hadden.
Wat moet je precies doen op deze test / Hoe wordt er hier gecommuniceerd over de radio (verschilt uiteraard met de USA) / Procedures van Oxford Airport, hier zijn er geluidsgevoelige gebieden / Procedures van OAA in Oxford/ Het ophalen van nieuwe kaarten en materialen. Al met al is er weer heel veel te leren en te bestuderen.
De introductie werd dinsdagmiddag afgesloten met de wings ceremonie. Na het behalen van je CPL krijg je in Oxford de gouden wings op je borst samen met 2 gouden strepen in plaats van 1 zilveren.
Na dik een jaar op deze school zijn de wings en strepen toch een soort symbool voor wat je allemaal gedaan hebt: 14 ATPL examens gehaald en je CPL, het teken van toewijding en trots. Wat toch heel goed voelt om ze eindelijk op te mogen hebben.
De rest van de week hebben Thomas en ik onze instructeur ontmoet, briefings gehad over wat we precies gaan doen en onze eerste simulatorvluchten gehad.
Wings!
Wings & 2 gouden strepen :D
De simulator hier is een King Air 350 simulator, hij is echter getuned tot een Seneca, qua Performance. het enige verschil is dus de cockpit layout. Dit is niet heel erg gelukkig. De eerste sim was een soort kennismaking met deze layout, de tweede sim was gelijk alweer tracken en intercepten van radiobakens en asymmetrische circuitjes, beide onder IFR condities (zonder zicht naar buiten, behalve bij het landen). Ook mogen we gebruiken van de Frasca sim, hiermee kun je procedures oefenen op instrumenten.
De King Air 350 Simulator
De Frasca Seneca simulator

Geen opmerkingen:
Een reactie posten