vrijdag 13 juli 2012

Eerste vlucht! Nouja bijna...

Jaja, eindelijk is het zover, na 6 maanden groundschool in Oxford, en 1,5 week groundschool hier in Goodyear, zou ik om vrijdag om 11:55 mijn eerste vlucht hebben, helaas is deze gecanceld door slecht weer! In Arizona! Zie hier het radar plaatje.
Goodyear is Oxford's fair weather base, waar je slecht 1, maximaal 2 weken per jaar regen hebt, de zogenaamde ''monsoon seasons'' (moessons). 3 keer raden wat voor tijd van het jaar het nu is; precies: moesson. Als het hier regent gaat het ook iets anders dan in Nederland, de regen die hier valt, verdampt namelijk weer, waarvan weer nieuwe (regen) wolken ontstaan en dat gaat de hele dag dan door. 

Op de radar zie je een storm met over Mexico (midden onder), deze die stoot steeds kleine stormen uit, maar door de grote verticale luchtontwikkelingen hier, groeien deze stormen snel uit. 
Wij zitten net onder die 2 kleine blauwe stormpjes. 
Andere studenten hebben vandaag wel gevlogen, want de uiteindelijke beslissing blijft bij de instructeur. 
Mijn vlucht staat nu gepland op maandag. 05:40 am -.-
Aangezien ik dit weekend toch niet vlieg, hier een lekker groot verhaal wat er hier gebeurd is en hoe alles hier een beetje werkt.
Zaterdag (7 juli) hadden we onze initiation party (inwijdingsfeest). We wisten wel een klein beetje wat we gingen doen maar niet precies. Het begon met jezelf blinddoeken met je High-visibility vest, vervolgens moesten we op onze knieĆ«n zitten en kreeg je zo’n trechter met slang eraan in je mond waar allerlei gare dingen ingegooid zijn, wat er precies inzat weet ik niet, ik kon een rauw ei, tabasco en zuurkool identificeren. Verder kwam ik niet, misschien is dat maar beter ook. De rest bestond uit bepaalde opdrachten die gewoon leuk waren en we eindigden met onze sleutels opduiken. Toen waren we deel van de familie en konden we fatsoenlijk eten en feesten. Wij moeten het inwijdingsfeest van 333 organiseren, die over 2 weekjes al aankomen.

Maandag en dinsdag hadden we nog groundschool waar we de eerste lessen doorliepen en gekeken hoe alles hier werkt. Er wordt hier gebruikt gemaakt van het programma Flight Pro. Hierin zie je precies wanneer je vliegt, met wie, in welk toestel. Ook zit je digitale logboek erin, bepaalde secties die we moeten lezen voor we vliegen en zie je precies wat je moet doen en wanneer. Een soort schoolschema dus. Hieronder staat wel een screenshot van het programma. Hier een voorbeeld:

Woensdag hadden we de Amerikaanse medicals. We vliegen hier onder amerikaanse regels (FAA) en wij hebben allemaal een Engels (CAA) medical. Gelukkig ging dit allemaal aardig snel en waren we na iets meer dan een halve dag klaar.
Donderdag hadden we onze eerst ontmoeting met onze instructeur, die van Thomas en mij is John Goodnow. Een aardige en rustige man, hij heeft ons de eerste walkarounds laten zien (waarbij je kijkt of de kist in staat is om te vliegen) en hoe alles hier in zijn werk gaat:
De vlieglessen hebben hier nummers, AP1, AP2, AP3 etc. Per vlucht is er een bepaald onderdeel wat je gaat doen, hier hebben wij zelf een soort samenvatting van gekregen, AP1 is je eerste les, bij AP15 ga je als het goed is voor het eerst solo en AP18 is je allereerste echte vliegexamen. Dit gaat helemaal door tot AP92 hier in Goodyear en hiermee ga je door in Oxford.
Voor elke vlucht heb je bepaalde dingen nodig, wat ook mee in het vliegtuig moet zoals:
  • Een headset
  • Je kneeboard (een soort notepad voor op je schoot); Hierop heb ik de vertrek en aankomst kaarten van Phoenix Goodyear Airport (waar we altijd van op stijgen en altijd terug keren) en kaarten van veldjes waar je eventueel heen kan gaan in een les. Ook heb ik hier plattegronden van vliegvelden opzitten, mijn checklists, en een stuk papier om iets op te schrijven mocht dit plotseling nodig zijn.

  • SOP (Standard Operating Procedures); Hierin staan je checklists, deze keer wat je precies stap voor stap moet doen, hoe je iets moet controleren en waar je op moet letten. De checklists op mijn kneeboard staat gewoon het item wat gecontroleerd moet worden, in de SOP staat hoe je dit moet doen.

  • Pilot Operatin Handbook; dit is een boek waar alles instaat van het toestel waar wij in vliegen. De Piper Warrior II of III. Alle systemen, instrumenten, maar ook afmetingen, details over de motor (4 cilinder 160 pk), limitaties etc.


  • Airport/Facility Directory; Hierin staan alle details van alle vliegvelden in het zuidwesten van de United States. Als je ergens heen wilt vliegen, zoek je het veld op in het boekje en vind je alle nodige informatie. Ook handig als je plotseling om wat voor reden dan ook van je originele vliegplan moet afwijken en ergens anders moet landen.

  • High Visibility Vest; Veiligheid is een heel groot iets hier, zodra je op het vliegveld stapt moet je je high vis vest aanhebben zodat je opvalt.

  • Kaarten van de omgeving.
  • Paspoort, medcial en student pilot certificate.
  • Je logboek, waar je al je vluchten in opschrijft.
Ook moet je bepaalde dingen doen voordat je gaat vliegen, dit bestaat meestal uit:


  • Mass & Balance; Hierin check je om te kijken of het gewicht wel goed verdeeld is in het vliegtuig, dat het zwaartepunt binnen de limitieten ligt en dat het dus veilig is om te vliegen.

  • Performance; Hierbij check je of je voldoende vermogen hebt om van een baan op te stijgen of te landen. Je kan je vast voorstellen dat met 40+ graden en op 968 feet (ongeveer 300 meter) de luchtdichtheid anders is dan bij ons in Nederland. De dichtheid van Phoenix Goodyear komt ongeveer overeen met een hoogte van 4000-5000 feet (1.3-1.7 km) Dus het vliegtuig presteert anders. Dit moet je dus checken om te kijken of het veilig is om te vertrekken
  • Het weer; Dit heeft ook alles te maken met veiligheid, wij moeten weten hoe ver we kunnen zien, hoe hoog de wolken zitten, hoeveel wolken er ongeveer zijn, waar de wind vandaan komt, hoe sterk de wind is, etc. Het weer check je door naar de ATIS (frequentie 118.35) te luisteren, dit is verzorgt door de ATC (luchtverkeersleider) of op internet te kijken naar speciale sites verzorgt door de autoriteiten.
  • Ook moet je een vliegplan maken, als je gaat navigeren. Hier komt wel een foto van als ik begin met navigeren.
Dan is het tijd om een pre-flight brief te hebben met je instructeur, hierin bespreek je wat je gaat doen tijdens de vlucht, waar je heen gaat etc. 
Als je alle benodigde dingen hebt gedaan ga je naar Dispatch waar je bepaalde dingen inlevert en de sleutels van kist ophaalt. Dan is het tijd voor je walkaround om te zien of de kist in orde is om te vliegen en om al je pre flight checks te doen. Daarna kun je de motoren gaan starten, meer checks doen, Oxford Dispatch op 131.27 vertellen dat je gaat vertrekken door te zeggen: ‘‘Oxford Dispatch, Warrior ..... leaving the ramp’’ zodat zij weten dat je bent begonnen. Dan begin je te taxien naar de ‘wachtruimte’ om je motor checks te doen, en zodra je nummer 1 in de wachtruimte bent, kun je contact opnemen met Goodyear Ground op 121.7 en toestemming vragen om te taxien naar de baan door ‘‘Goodyear Ground, Warrior ..... is number 1 in the staging area, with information .., request taxi to the active’’ te zeggen en dan mag je eindelijk gaan taxien naar de baan, zodra je bij de baan bent, bel je Goodyear Tower op 120.1 en zeg je ‘’ Goodyear Tower, Warrior .... holding short runway 3/21 at A.., request departure’’ Als je mazzel hebt hoor je meteen de magische woorden ‘‘Cleared for takeoff’’ of als je pech hebt moet je iets langer wachten zodat het veilig is voor jou om te vertrekken. Dan mag je eindelijk gaan vliegen. 
Als je weer terugkomt vraag je eerst Tower of je mag landen, dan Ground of je mag taxien naar je parkeerplek (ramp), en op het laatst Dispatch dat je weer terug bent.
Dan krijg je nog een post flight brief om te horen wat je goed hebt gedaan, wat beter kon, of wat je absoluut fout hebt gedaan en wat in een ramp kon eindigen. Eigenlijk een soort feedback.
Zo zit een vlucht ongeveer in elkaar. Thuis moet je dan zelf nog allerlei procedures en checklists leren en weten hoe je kist grotendeels in elkaar zit. 

Rainbow Valley ligt ten zuiden van Goodyear, lekker dichtbij, dus ideaal om snel te beginnen met je vliegoefeningen, op de kaart is het aangegeven. Het rode circeltje is waar wij zitten, Phoenix Goodyear Airport. Een gebied in rainbow valley aan de oostzeide tegen de bergen aan is van de Lufthansa flight school, en een deel in het midden in van de US Air Force, waar de F16’s hun vertrek en aankomst route hebben. 2 gebieden om niet door te vliegen dus.
Ook heb ik donderdag mijn Arizona ID gehaald, zodat ik niet meer met mijn paspoort hoef rond te lopen hier. Wat wel heel handig is, is dat mensen die onder de 21 zijn, dus niet uit mogen gaan en niet mogen drinken, hebben een verticale ID, en mensen 21 of ouder een horizontale, zoals je rijbewijs. Een ID kost hier 12 dollar, rijbewijs is ongeveer 20 dollar. Gelukkig is mijn Nederlandse rijbewijs hier gewoon geldig dus is er geen reden om een Arizona Driving Licence te halen. 

Ik stop nu maar eens, want anders wordt het zo wel een hele lange blog. Mijn volgende vlucht staat gepland op ..... maar dat kan hier altijd veranderen. Video’s heb ik nog niet zo veel, de hoeveelheid foto’s valt ook nog wel mee, maar die komen vanzelf wel eens tevoorschijn (hier of op Facebook).

Oxford Piper Warriors & Goodyear Tower

Final

Warriors

Warrios, met daarachter de opslagruimte voor grotere toestellen, die of afgedankt zijn en uit elkaar worden gehaald, of ooit weer verkocht worden en hier tijdelijk staan.

studiemateriaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten